Pozitivno obrazovanje – doživljaj psihološkog blagostanja i ostvarivanje optimalnih obrazovnih postignuća
Bilateralni projekat: Pozitivno obrazovanje – doživljaj psihološkog blagostanja i ostvarivanje optimalnih obrazovnih postignuća
Nosioci projekta su Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu sa sedištem u Jagodini i Pedagoški fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu sa sedištem u Bijeljini
Koordinatori projekta:
Ispred Fakulteta pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu: doc. dr Bojana Dimitrijević
Ispred Pedagoškog fakulteta Univerziteta u Istočnom Sarajevu: prof. dr Sanja Milić
Tema projekta:
Pozitivno obrazovanje predstavlja pristup koji se razvija tokom poslednje dve decenije integrišući heterogena saznanja iz različitih naučnih disciplina, sa ciljem da se unapredi doživljaj lične dobrobiti i psihološkog blagostanja učenika i studenata (White & Waters, 2015) i da doprinese unapređivanju pozitivnih ličnih osobina i emocionalnih stanja (videti Norrish and Vella-Brodrick, 2009). Ideja vodilja pristupa pozitivnog obrazovanja je da negovanje snaga i psihološkog blagostanja jeste u vezi sa pozitivnim životnim i profesionalnim ishodima (De Neve & Oswald, 2012; Diener, Nickerson, Lucas, & Sandvik, 2002), mentalnim zdravljem (Diener & Seligman, 2002) i akademskim postignućem (Marques, Pais-Ribeiro, & Lopez, 2009).
Doživljaj lične dobrobiti, psihološkog blagostanja ili „sreće“ mogu biti konceptualizovani na različite načine (videti Diener, Scollon, & Lucas, 2004; Ryff, 1989; Seligman, 2012). Konceptualizacije uključuju zastupljenost pozitivnih emocija (Diener, Scollon, & Lucas, 2004; Ryff, 1989), zadovoljenje različitih potreba – za autonomijom, kompetentnošću i povezanošću sa drugima, među ostalim (Ryan & Deci, 2001; Ryff, 1989), pozitivne procene u različitim domenima života (Diener, Scollon, & Lucas, 2004) i drugo.
Specifični ciljevi projekta:
- Kritičko razmatranje:
- različitih konceptualizacija blagostanja, dobrobiti ili sreće u obrazovnom kontekstu
- potencijalnih doprinosa i ograničenja različitih konceptualizacija pozitivnog obrazovanja kao pristupa
- kurikuluma sa stanovišta doprinosa doživljaju blagostanja i unapređivanja obrazovnih postignuća
- Koncipiranje novih i kritičko razmatranje postojećih nastavnih metoda i strategija, materijala i izvora koji se mogu koristiti radi podsticanja pozitivnih ličnih osobina, emocionalnih i motivacionih stanja učenika, studenata, nastavnika i drugih aktera u obrazovanju.
- Produbljeno razumevanje, utvrđivanje stepena zastupljenosti, kao i razmatranje kontekstualnih i drugih faktora u vezi sa: a) pozitivnim emocijama (radost, interesovanje, nada, zahvalnost, zadovoljstvo i drugo); b) pozitivnim motivacionim stanjima (samoefikasnost, orijentacija ka ovladavanju nasuprot orijentacije ka postignuću, lokus kontrole i drugo); v) ličnim osobinama koje su u vezi sa psihološkim blagostanjem (empatičnost, saradljivost, rezilijentnost i drugo), kod učenika, studenata, nastavnika i drugih aktera u obrazovanju.
Osnovni ishodi projekta su:
- Tematski broj časopisa Uzdanica – časopis za jezik, književnost i pedagoške nauke
Gostujući urednici tematskog broja časopisa:
doc. dr Bojana Dimitrijević, Fakultet pedagoških nauka, Univerzitet u Kragujevcu
doc. dr Gorana Rakić Bajić, Fakultet za pravne i poslovne studije “Dr Lazar Vrkatić” u Novom Sadu, Univerzitet Union u Beogradu i Institut za pozitivnu psihologiju, Novi Sad
prof. dr Mirjana Beara Benjak, Filološko-umetnički fakultet i Zajednički studijski program Psihologija, Univerzitet u Kragujevcu i Institut za pozitivnu psihologiju, Novi Sad
- Gostujuća predavanja po pozivu učesnika projekta u cilju razmene primera dobre prakse i diseminacije rezultata
Prof. dr Tatjana Dumitrašković (Pedagoški fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu sa sedištem u Bijeljini) 30.11.2023. godine održala je predavanje po pozivu sa temom „Književnost kao faktor motivacije i interkulturalne kompetencije u nastavi stranog jezika“
Prof. dr Vesna Trifunović (Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu sa sedištem u Jagodini) 14.12.2023. održala je predavanje po pozivu sa temom „Dobrobit kao socijalno i kulturno zasnovan konstrukt koji se menja kroz vreme“
Doc. dr Gorana Rakić Bajić (Fakultet za pravne i poslovne studije “Dr Lazar Vrkatić” u Novom Sadu, Univerzitet Union u Beogradu; Institut za pozitivnu psihologiju, Novi Sad) i Prof. dr Mirjana Beara Benjak (Filološko-umetnički fakultet i Zajednički studijski program Psihologija, Univerzitet u Kragujevcu; Institut za pozitivnu psihologiju, Novi Sad), 9.12.2023. održale su predavanje po pozivu sa temom „Pozitivno obrazovanje – učiti, rasti i biti dobro“
Učesnici projekta ispred Fakulteta pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu: Spisak
Učesnici projekta ispred Pedagoškog Fakulteta Univerziteta u Istočnom Sarajevu: Spisak
Dokumenta u vezi sa projektom: Odluka o projektu i koordinatorima