Факултет педагошких наука у Јагодини, јуче су посетили представници Јапанске агенције за међународну сарадњу за регион Балкана (JICA Balkan Office), а на састанку са руководством Факултета је било речи о облицима заједничке сарадње у будућем периоду.
Јапанска агенција за међународну сарадњу је своју прву канцеларију на Западном Балкану отворила 2006. године у Београду. Већ дуги низ година ова канцеларија пружа помоћ земљама у развоју у области привреде, науке, технологије и образовања кроз разноврсне програме подршке.
РИЗНИЦА ПРОШЛОСТИ: КУЛТУРНО-ПРОСВЕТНО НАСЛЕЂЕ ФАКУЛТЕТА ПЕДАГОШКИХ НАУКА – ОСВРТ НА РЕАЛИЗАЦИЈУ ПРОЈЕКАТА 2019/2020.
Факултет педагошких наука у Јагодини баштини преко сто двадесет година дугу традицију која сеже у 1898. годину, када је основана Српска краљевска мушка учитељска школа јагодинска. По много чему изузетна, та школа са интернатом,
ботаничком баштом и великим пољопривредним имањем успостављена је према идејама њеног идејног творца и првог управитеља, чувеног педагога Сретена Аџића.
Први пројекат, Сто двадесет година друштва Узданица – проучавање, очување и представљање архивске грађе везане за оснивање и рад Друштва, добијен је по конкурсу за област културног наслеђа и библиотечко-информационе делатности 2019. године. Током те године је и у потпуности реализован. У оквиру пројекта осмишљен је и дизајниран систем пописивања и архивирања у сарадњи са Историјским архивом „Средње Поморавље” у Јагодини.
Фотографије, архивска, рукописна и књижна грађа архивиране су и документоване од стране запослених на Факултету који су и учесници пројекта. Набавка оригинала вршена је откупом (из приватних средстава учесника пројекта) или донацијама од физичких лица (грађанству је упућен јавни позив путем медија и друштвених мрежа), а набавка копија или скенираних форми разменом са следећим установама: Историјски архив „Средње Поморавље”, Завичајни музеј у Јагодини, Педагошки музеј у Београду, Музеј рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу, манастир Враћевшница, Архијерејско намесништво беличко. Откривен је велики број докумената, посебно фотографија, из периода 1920–1940. године, што је и био примарни фокус пројекта, али су мапирани и извори за даље прикупљање грађе.
Грађа је смештена у просторијама Факултета, а 13. децембра 2019. свечано је објављено отварање архива и промовисан први том Књиге сећања, уз присуство бројне публике у којој су били и некадашњи ђаци Школе, учитељи и наставници у пензији.
Пројекат је резултирао и много ширим обимом активности него што је било предвиђено, а један од важних резултата јесте сарадња која је успостављена међу низом установа које су реализовале различите али тематски сродне пројекте Министарства. Тако је остварена значајна сарадња са Музејем рудничко-таковског краја који је приредио изложбу Мати Ана, духовно чедо владике Николаја Велимировића (1900–1975). Факултет и Историјски архив „Средње Поморавље” у Јагодини посветили су као суиздавачи мати Ани зборник радова Игуманија Ана (Аџић) – оличење посвећености (уредници Илијана Чутура и Оливер Ђорђевић). За Факултет и Јагодину Ану Аџић везују године њеног детињства које је као Надежда,
кћерка Сретена Аџића, провела у двориштву јагодинске Учитељске школе, где се налазила управитељева кућа.
Детаљније: https://pefja.kg.ac.rs/izlozba-secanja/
СТУДЕНТИМА ФАКУЛТЕТА ПЕДАГОШКИХ НАУКА ОТВОРЕНА ВРАТА АМЕРИЧКИХ УНИВЕРЗИТЕТА
Студенткиња Факултета педагошких наука, Миња Петровић, успешно је завршила процес пријављивања и уписа, и примљена је на мастер студије Универзитета Индијана у САД.
Замолили смо Мињу да подели своја искуства са колегама и пружи им информације које им могу бити корисне ако се одлуче да наставе школовање у Америци.
МИЊА ПЕТРОВИЋ: “Жељу да студирам у иностранству добила сам после студентске мобилности у оквиру пројекта ERASMUS PLUS. После повратка из Мађарске где сам провела један семестар, истраживала сам различите Универзитете на којима бих могла да упишем мастер студије. Временом, Универзитет у Индијани издвојио се као најлогичнији избор из више разлога.
Првенствено, овај Универзитет носи ознаку R1, што значи да је тамо примарна делатност спровођење најразличитијих врста истраживања. Дакле, студирање на овом Универзитету пружиће ми могућност да лично, уз помоћ ментора и професора, проучавам оно што ме занима и примењујем у пракси.
Затим, много ми се свидео начин на који особље факулета приступа у комуникацији са студентима и каква атмосфера влада на предавањима. Данас је све ово могуће истражити преко друштвених мрежа уколико имате довољно времена и воље. Такође, сматрам да је живот у Америци квалитетан и може донети велики напредак уколико сте мотивисани за рад.
Процес пријаве започиње пре завршетка основних академских студија, због сложености процеса и папирологије. Најпре, мејлом сам се јавила једном од чланова факултета који је задужен за упис нових студената. Написала сам нешто о себи и због чега сам заинтеросована за Hamilton Lugar институт. У кратком временском року сам добила одговор на мејл, одмах су ми заказали састанак преко платформе „ZOOM“. На састанку боље сам се упознала са принципом рада факултета као и са свим детаљима у вези са пријавом на мастер студије. Такође, дали су ми листу запослених професора како бих издвојила оне чија се истраживања и области занимања највише подударају са мојим интересовањима. После детаљне претраге изабрала сам своју будућу менторку, са којом су ми одмах договорили онлајн састанак. Ово је важан део, због тога што ментори при одабиру кандидата, такође, дају своје мишљење у односу на тај интервју. Затим, уследило је прикупљање документације, превод оцена на амерички систем оцењивања и полагање теста TOEFL, које је услов за упис. Поред овог теста било је потребно написати мотивационо писмо и један академски рад на енглеском језику, како би проценили да је кандидат у стању да комуницира и пише на академском нивоу на енглеском језику. Такође, сакупила сам три препоруке префосора.
Сада када су све уписне процедуре завршене, трудим се да се концентришем на преостале испите на Факултету педагошких наука како бих дипломирала до јула, јер настава на мастер студијама у САД почиње 23. августа.“
Драгој Мињи упућујемо овим путем честитке и желимо јој успешан наставак школовања!
FPNJ#Складан спој традиције и модерности са јасном визијом будућности!
ПОДСЕЋАЊА – ЗЛАТНА МЕДАЉА ХОРУ ФАКУЛТЕТА ПЕДАГОШКИХ НАУКА У ЈАГОДИНИ
ОДРЖАНА ОНЛАЈН ОБУКА У ОКВИРУ ПРОЈЕКТА TEACHING GLOBAL CITIZENSHIP: DEVELOPING TOLERANCE THROUGH GRAPHIC NOVELS
На Факултету педагошких наука у Јагодини, у петак, 26. фебруара, одржано је видео-конференцијско предавање и почетни састанак у оквиру пројекта “Образовање за одговорно учешће у демократском друштву: унапређивање толеранције употребом графичких новела у настави енглеског језика“ (Teaching Global Citizenship: Developing Tolerance through Graphic Novels).
Аутори овог пројекта су доц. др Вера Савић, са Факултета педагошких наука у Јагодини и проф. др Џоан Кенг Шин (Joan Kang Shin), са америчког Универзитета Џорџ Мејсон, а средства за реализацију је обезбедила Амбасада САД у Србији.
Амбасада САД у Србији је на конкурсу за пројекте у области наставе енглеског језика изабрала за финансирање овај пројекат Факултета педагошких наука чији је фокус унапређивање регионалне сарадње и стабилности кроз образовање.
Циљеви пројекта су бројни и односе се на наставу на Факултету педагошких наука и образовање учитеља који стичу компетенције да изводе наставу енглеског језика на млађем школском узрасту, као и на стручно усавршавање наставника енглеског језика у основним школама за развој језичких знања и вештина и толеранције на различитости ученика основних школа.
Пројекат је настао у сарадњи са експертом из САД, проф. др Џоан Кенг Шин, са Џорџ Мејсон Универзитета у Ферфаксу, Виржинија, која је коаутор и реализатор пројекта заједно са доц. др Вером Савић са Факултета педагошких наука у Јагодини. Коауторке ће у сарадњи са наставницом енглеског језика, Ивоном Ранђеловић, у првој фази реализације пројекта одржати десет вебинара за одабране учеснике из Србије, наставнике енглеског језика, који ће своја нова знања и материјале користити у раду са својим ученицима.
Затим ће у завршној фази пројекта на Факултету педагошких наука, бити организована летња школа за наставнике енглеског језика из целе Србије, као вид стручног усавршавања, уз присуство ученика основних школа. Очекује се да овај, до сада јединствени вид обуке, резултира развојем свести ученика о њиховој улози у обезбеђивању мира и стабилности у нашем региону, као и повећаном толеранцијом на различитости будућих учитеља и наставника, учесника пројекта.
Улога Амбасаде САД у Србији није само у обезбеђивању финансијске подршке, већ укључује и експертизу развијену у оквиру универзитетског образовања у Сједињеним Државама. Овакав вид сарадње Факултета педагошких наука представља још један значајан корак ове угледне високошколске установе ка приближавању светским стандардима у високом образовању.
ПОТПИСАН МЕМОРАНДУМ О САРАДЊИ НА УНАПРЕЂИВАЊУ НАСТАВЕ ФИЗИЧКОГ И ЗДРАВСТВЕНОГ ВАСПИТАЊА
На Факултету педагошких наука у Јагодини, данас је потписан Меморандум о сарадњи са Српским савезом професора физичког васпитања и спорта и издавачком кућом Школа Плус из Београда.
Предмет овог Меморандума је сарадња на унапређивању и афирмацији наставе физичког и здравственог васпитања и образовног издаваштва у предшколском васпитању и у првом циклусу основног образовања и васпитања.
УЧИТЕЉИ И ВАСПИТАЧИ СУ ВАЖНИ
Телевизијски аутор Милан Поповић (Задња кућа, Србија), деценију уназад указује на важност да Србија има што више деце и да та деца морају да имају квалитетно образовање како би овде остали или успешно представљали нашу земљу у иностранству.
Зато је његова порука – УЧИТЕЉИ И ВАСПИТАЧИ СУ ВАЖНИ!
Желите ли да студирате у прелепом амбијенту, тамо где никада није досадно и спремате се на модеран начин за будућност? Да студентски дани остану заувек у сећању. Да баш Ви будете особа која ће учити и васпитавати будуће генерације.
Неко важан! УЧИТЕЉИ И ВАСПИТАЧИ СУ ВАЖНИ!
Чекамо Вас у Јагодини на Факултету педагошких наука.
СТУДЕНТСКЕ И НАСТАВНИЧКЕ МОБИЛНОСТИ У ОКВИРУ ПРОЈЕКТА ЕРАСМУС ПЛУС
Студенткиње Факултета педагошких наука у Јагодини, Николина Маринковић и Нина Петровић, ове године су оствариле мобилност у оквиру међународног програма размене Ерасмус Плус и тренутно похађају предавања на енглеском језику на Високој школи Етвеш Јожеф у Баји у Мађарској.
Упркос кризној ситуацији изазваној пандемијом корона вируса, активности у оквиру програма размене студената и наставника Ерасмус Плус су бројне, а на ФПНЈ у овом семестру, поред одлазних, очекујемо и реализацију долазних студентских мобилности са Универзитета у Алмерији у Шпанији и три наставничке мобилности са Универзитета у Бугарској и Универзитета Западна Македонија у Грчкој.
ФПНЈ#Складан спој традиције и модерности са јасном визијом будућности!
Традиционални научни скуп Књижевност за децу у науци и настави, седми по реду, биће одржан 14. и 15. маја 2021. године на Факултету педагошких наука у Јагодини.
Поштовани,
Традиционални научни скуп Књижевност за децу у науци и настави, седми по реду, биће одржан 14. и 15. маја 2021. године на Факултету педагошких наука у Јагодини. Као и раније, скуп ће бити посвећен проучавању књижевности за децу из перспектива науке о књижевности, лингвистике и методике наставе језика и књижевности.
Са великим задовољством вас позивамо да учествујете на овом скупу на коме ће се разматрати следеће теме:
I Књижевност за децу и младе у 21. веку
● глобализацијски процеси и књижевност за децу и младе (језик, тематика, поетика)
● нова читања класика књижевности за децу и младе (језичко-стилски, књижевнотеоријски и методички приступ)
● иновативни методички приступи књижевности за децу и младе
II Јован Љуштановић и Радоје Симић као проучаваоци књижевности за децу
У знак захвалности професорима који су дали немерљив допринос утемељењу научног приступа проучавању књижевности за децу, као и самог скупа Књижевност за децу у науци и настави, једна секција биће посвећена њиховом раду на овом пољу.
Радни језици конференције су српски и енглески. Молимо вас да своје пријаве пошаљете до 20. марта 2021. године на адресу knjizevnost.pefja@gmail.com
О прихватању теме обавестићемо Вас до 31. марта 2021. године, након рецензирања апстраката.
На конференцији ћете моћи да излажете непосредно, у просторијама факултета, или слањем снимка свог излагања на електронску адресу. Време излагања је 10 минута. На дан скупа предвиђена је дискусија посредством видео-конференцијске везе. Пријављеним учесницима доставићемо детаљна упутства за слање снимка и учешће у дискусији.
Котизација за учешће на научном скупу износи 3.000,00 динара (30 евра за учеснике из иностранства). Техничка упутства та уплату котизације послаћемо пријављеним ауторима. За сва остала питања можете се обратити Организационом одбору на мејл knjizevnost.pefja@gmail.com
Позивно писмо
Пријавни образац
Позив за учешће на радионицама „ТЕА радионице – Терапија арт методама“
ТЕА радионице – Терапија арт методама
Арт терапија или терапија уметношћу резултат је спознаје да различите врсте партиципације у уметностима имају значајне и позитивне ефекте на третирање најразличитијих непријатних и негативних психичких стања. Креативни процес који је у оквиру арт терапије укључен у чин изражавања/експресије особе је од помоћи у решавању проблема и управљању својим понашањем и осећањима, помаже да се умањи стрес као и да се унапреди самопоуздање и свест о себи и сопственим потребама. Учешће у креативном чину има потенцијал да смирује, да инспирише, да нас повеже са нашом подсвешћу, да пробуди осећај задовољства када сагледамо резултат свог рада, да нас надахне и оплемени и да буквално унесе у наш дан, животни простор па и у наш живот нове боје, музику, игру, смех.
- Који је ЦИЉ „ТЕА“ радионица?
Циљ радионица је да се студенти на практичан начин упознају са позитивним аспектима креативног/уметничког рада на психичко стање особе. Поред истраживања разноврсних уметничких (првенствено ликовних) поступака, трудићемо се да уочававамо и препознајемо стања или осећања које тај рад подстиче у нама.
Дакле, бавићемо се креативним радом, не са циљем да створимо неко дело уметничке вредности, већ да бисмо се осећали пријатно, смирено, инспирисано, задовољно.
- Шта подразумевају ТЕА радионице?
ТЕА радионице нису радионице класичне психотерапије већ радионице које подразумевају праткичан креативни рад применом различитих уметничких техника и поступака у циљу буђења позитивних емоција.
Током радионица ћемо цртати, сецкати папире, мазати боје по различитим подлогама, рукама обликовати различите материјале. Примењиваћемо доминантно технике из домена ликовних уметности али се нећемо ограничавати тиме. Слушаћемо музику, певушити, испричати по неку шалу, радити у тишини или уз разговор. Трагаћемо за темама које нас инспиришу, истраживати креативне поступке који нас опуштају, ослобађају. Свако ће моћи да изрази оно што мисли, осећа, уочава или проживљава уколико за тим осети потребу. Нико неће бити у обавези да вербално изрази оно што не жели. Листаћемо књиге, енциклопедије, часописе и коментарисати слике, фотографије, наслове. У сваком случају ћемо стећи неке нове вештине и пријатеље.
- Ко може учествовати на ТЕА радионицама?
На ТЕА радионицама могу учествовати сви који се препознају у њеним циљевима и темама.
Никакво знање, пракса или практично уметничко искуство нису (пред)услов за учествовање на ТЕА радионицама. Ипак, значајно је да учесници имају макар и најмање интересовања ка оваквом виду изражавања. Ако ти прија да црткаш, шкрабаш, бојиш; уколико уживаш у аранжирању цвећа, дотеривању простора око себе; уколико те опушта неки ручни рад (плетење, шивење, мешење колача); ако лепа фотографија или илустрација у теби буди пријатна осећања, машту, инспирацију….онда би ти вероватно пријале активности које ТЕА радионице подразумевају.
Уколико сматраш да би ти пријало да се бавиш креативним поступцима, да би те креативни рад у групи опустио или орасположио, уколико желиш да упознаш нове уметничке поступке и аспекте уметничког/креативног рада – јави се.
Можеш се пријавити за појединачне радионице уколико ти се њихова тема учини занимљивом или инспиративном. Можеш се пријавити за све радионице у току семестра. Важно је да се пријавиш на време, јер је број учесника ограничен. Можеш одустати уколико радионице не испуне твоја очекивања.
- Услови за учешће на ТЕА радионицама
- Најпре је потребно да имаш уређај са камером и микрофоном и приступ интернету како би се прикључила/прикључио радионицама. Неопходно је да сви учесници радионице користе камеру јер присуство без слике и тона неће бити могуће.
- Биће потребно да за учешће на радионици обезбедиш приватан простор, просторију у којој неће бити никог сем тебе за време трајања радионице – на радионици ће учествовати истовремено више људи и важно је да се сви осећамо опуштено и неспутано.
- Свако набавља потребан материајл за рад за себе. У зависности од теме радионице и ликовне технике која ће бити примењивана, потребан материјал ће бити унапред најављен учесницима. Неће бити потребни скупи и професионални материјали и прибор – користићемо оно основно што свако од нас може да приушти и набави.
- Како ће се организовати ТЕА радионице
У предстојећем семестру, а сходно општим условима рада Факултета током трајања епидемије, ТЕА радионице ће се организовати у онлајн окружењу. Ово свакако није идеалан начин рада, међутим видео-конференције ипак омогућавају социјални контакт који нам је свима потребан.
Радионице су групног карактера, а могуће је учешће највише 8-10, поред водитеља радионице. Одржаваће се петком почевши од 19. 02. 2021. у термину од 15:00, у трајању по 60-120 минута (у зависности од теме и расположења групе).
Укупно ће бити 8 радионица до краја пролећног семестра, а свака радионица је тематски другачија.
Потребно је да се заинтересовани студенти јаве водитељки радионица, асистенткињи Јовани Ђорђевић, на е-мејл адресу avramjov@gmail.com најкасније недељу дана пре датума радионице за коју су заинтересовани, пошто је број места ограничен. Слободно се јавите и уколико имате додатних питања о начину рада, терминима и слично.
План и програм рада ТЕА радионица
1.
19.02.2021. Откриј која је боја твоја
На овој радионици мешамо боје како бисмо пронашли ону боју, ону нијансу коју бисмо препознали као своју „омиљену“. Уживаћемо у процесу стварање нових боја, у посматрању промена које се дешавају када у једну боју досипамо другу, у дивним нијансама које настају пред нама. Свако ће моћи да открије нијансу која у њему буди најпријатнија осећања… и искористи је за своју слику.
*За рад нам требају: темпере (или замена за темпере), четкице различитих ширина, крпице, стаклене теглице или чаше, дебљи бели папир или картон, пар посуда са водом.
2.
05.03.2021. Дотакни, осети, препознај
На овој радионици ћемо мало „упрљати прсте“. Цртаћемо прашкастим пигментима у штапићу (креде, угљен) уз утрљавање пигмента на подлогу прстима и помоћним прибором. Циљ је да се препустимо тактилном доживљају (прсти који су у директном контакту са подлогом и материјалом) док стварамо слику слободним потезима и нежним покретима.
* За рад нам требају: угљени штапићи, суви пастел или креде у боји, бели папир или картон, комадићи вате или памучни туфери (а могу и памучне крпице), гумице за брисање.
3.
19.03.2021. Састави слику свог уточишта
Ликовна техника коју ћемо примењивати на овој радионици је колаж. Посветићемо се трагању за примамљивим сликама, фотографијама, илустрацијама, речима…а затим ћемо их обликовати цепкањем и резањем и користити као делове нове целине. Овде ћемо се препустити опуштајућем, медитативном ефекту минуциозног рада. Уједно ћемо потражити осећај задовољства у креирању слике места на ком бисмо се најрадије скривали од непријатних мисли и осећања.
* За рад нам требају: различити штампани материјали за резање (новине, часописи, каталози, брошуре…), било која врста лепка за папир, маказе, подлога за слику (папир или картон).
4.
02.04.2021. Зажмури и препусти се
Намера за примену „акционог цртања“ ове радионице је да се препустимо покретима без много размишљања. Пустимо руке да саме стварају, без много контроле наше свести и хајде да видимо шта наша подсвест говори и шта нам поручује. Нема брисања, нема исправки – све је на свом месту баш само по себи. Хајде да препознамо лепоту у ономе што је ту.
* За рад нам требају: папир или картон великог формата, боје/бојице/оловке било које врсте (фломастери, угљени штапићи, креде, воштане бојице…).
5.
16.04.2021. Посуда за успомене
Током ове радионице правићемо посуду за успомене. Намера је да вајањем и обликовањем меког материјала направимо облик који се нама највише допада, који одговара успоменама које желимо да сачувамо. Посуду ћемо декорисати бојама и елементима од истог материјала које ћемо самостално израђивати или другим декоративним материјалима. Биће умазаних прстију и нереда али и сатисфакције процесом и резултатом рада.
* За рад нам требају: глинамол или глина (као замена може пластелин), боје (темпере или нека замена), четкице са сликање, посуде са водом, убруси, дрвени штапићи (чачкалице, дрвца…), по жељи украсна позамантерија (перлице, украсне траке и слично).
6.
23.04.2021. Честитка себи
Јеси ли скоро учинила/учинио нешто на шта се поносиш? Да ли се сетиш да себе похвалиш за сваки и мали успех који оствариш? Немој заборавити да то чиниш, свако постигнуће је значајно и мали корак ка циљевима које себи постављамо. На овој радионици ћемо направити честитку себи за неко постигнуће којим се поносимо. Користићемо различите ликовне технике приликом дизајнирања честитке.
*За рад нам требају: папири различитих боја, дезена, текстура и формата (колаж папир, украсни папир, тапет папир…), маказе, склапер, оловке, бојице, лепак за папир, украсне траке, декоративни материјали по жељи.
7.
14.05.2021. Кап по кап
Ова радионица тражи стрпљење, упорност, посвећеност. Не, није ништа страшно али градићемо слику пажљиво, кап по кап боје, водећи рачуна да се две капи не додирну. Овакав рад уме да „рашчисти ум“, да „заустави време“ и да нас пријатно обузме. Још један приступ ликовном раду који има медитативан ефекат.
*За рад нам требају: тврђи папир, водене боје (боје и посуде са водом), убруси, пипете или округле четкице за сликање.
8.
21.05.2021. Покажи се
Ова радионица нас позива да визуелно прикажемо оне ствари о себи које код себе сматрамо највреднијим, најдивнијим, најзначајнијим. Прикажимо и оно што иначе кријемо али је нераскидиви део нас. Шта мислим о себи, о другима, како се осећам у друштву својих пријатеља, колега, шта ме радује, а шта ме забрињава… Како би се најискреније представила/представио без страха од осуде? Без речи – направићемо маску, не да се иза ње сакријемо, већ ону која о нама говори сликама, бојама, облицима.
* За рад нам требају: папири различитих дебљина и боја, штампани материјал за резање, маказе, лепак за папир, позамантерија (украсне траке, тканине, перле), боје/бојице, папир или картон као подлога за рад.